Jumaat, 8 Oktober 2010

Hargailah Mak Kita Semasa Dia Masih Hidup

satu pagi yang hening,
kau sakit x tertahan,
mujur ak di sisi mu,
saat pelajar lain menghadiri kelas,
ak bersama mu,

ku lihat kau gelisah,
dari dapur ke ruang tamu,
berulang kali kau buat begitu,
untuk menahan sakit yg kau hadapi,

aku turut gelisah,
meliht keadaan kau yg sebegini,
hati ku x keruan,
hati ku gelisah,

saat ayah pergi mencri ubt untuk mu,
saat itu juga kau bertanya,
'lama lagi ke ayh mu balik',
mungkin saat itu ayah sumber kakuatannya,

saat itu ak sentiasa disisinya,
hanya ak dan emak,
dirinya ku lihat semakin lemah dan lemah,
ak call semua adik beradik ak,
abg,,cepat balik,mak sakit,cepat abg...

saat itu aku rasa nk pengsang,
semakin ramai org kampung datng,
mak kenapa ni,
mak kenapa ni.

diri mak ak semakin teruk,
cakapnya semakin merapu,
ingtannya semakin kacau,
tubuh nya semakin terkulai,

mak x nk pegi hospital,
itu lah kata2 mak ak,
mak maaf kn wan mak,
kerana terpaksa ingkar kehendak mak,

ak memaksa ayh untuk bawa ke hospital,
semua penduduk kampung mengusung mak ak,

tanpa disedari,

mak ak sudah tidak sedarkan diri di atas usungan tngan mereka,

di hospital,
ak xsnggup melihat emak ak,
tubuh yg selama ini hanya dibaluti baju,
kini wayar2 yg menggantikannya,
wan tau mak sakit,

mak x selesa ngn semua itu,
maaf mak,
tuk kebaikan mak gk,
malam itu ak minta ngn family,
ak nk jaga mak mlm tu,

ak x snggup melihat keadaan emak,
sebaik dia sedar,
ak disisinya,
tpi dia menyangkakan ak suaminya,
tpi sekejap dia perasan aku anak nya,

fikiran mak semakin keliru,
dia tanya ak,
bila mak sampai hospital,
mak x perasan pon,
mak bukak mata,
dh ada d hospital,

wan,mak lapar,
dri pgi lagi mak x makan,
mak bgitau doktor x kasi makn,
doktor suruh mak pose,

mak tau x??
saat mak ckp mak lapar,
luluh hati wan,
x sampai hti nk dengar,

bisaenya kata2 itu wan yg ucpkn kepada mak,
saat ak menulis ni,air mata ak mengalir,
saat masa tuk menunggu dah habis,
ku kucup dahi mak sepuas2nya,

wan dapat rasakan ini adalah hri2 terakhir mak,
wan ucp kat telinga kanan mak,
mak wan mintak maaf,
halalkn lh makan minum wan.
mengalir air mata ini mak,

keesokan keadaan mak semkin teruk,
terpaksa dipindahkan ke hospital lain,
jantung mak sudah beberapa kali terhenti,
mak jangn tinggal kan kami mak,

saat doktor bagi kata putus mengarahkan semua ahli keluarga dtng,
ak dah mula lemah,
satu2 ahli keluarga meluah rasa maaf di teling mak,
mak hanya mampu meganguk,
wan tau mak dpt merasakan saatnya dh tiba,

mak selalu ucap,mak nk balik umh,
wan tau, mak nk jadikan umah kita tu tempat roh mak dipisahkan,
maaf kan kami mak,
kami x sempat nk bwk mak balik umah,

mak,semasa mak x sedar kan diri,kami semu ade ajar mak mengucap,
mak dengar x??,
kami liht mata mak keluar air mata,
biar pun mata mak tpejam,

masa tu mak hanya bergantung pada alat bantu pernafasan,
doktor ckp,kalu buang alat ni,mak dh x lama,
mak, pada saat itu kami ikut kata mak,
bawa mak blik ke rumah,
tpi roh mak x sempat dipisah kan dirumah,

pada 17 ramadhan mak meninggalkan kami semua,
mak tau x,trikh tu juga adalah trikh lahir mak dalam bulan hijrah,
kami semua melihat tubuh mak yang kaku di ruang tamu,
tempat selalu mak tido dulu,

mak tau x???
kami ank2 mak lah yg mengusung jenazah mak masuk ke dalm kubur mak,
wan berada di bahagian kaki,
mak rase x???

sebelum tu,mak tau x??
mase muka mak nk ditutup,
wan cium dua kali muka mak,
mak rase x muka wan tu??
sambil nagis,
sejuk jer muka mak,

mak kami semua,
rindu gulai ayam mak,
asam pedas ikan patin mak,
ikan bawal pedas mak,
nasi dagang mak,
kek dri tngn mak,
dan semua masakan dari mak,

rindu belaian mak,
rindu suara mak,
dh lama mak x marah wan mcm biase,
lama dh mak x suruh wan bt keje dan tolong mak,
wan rindu semua tu,

mak selepas mak pergi,
wan mimpi mak,
mak dtng dengan kain solt,
bersih muka mak,
mak datng peluk wan,
bahagia wan rase mase tu mak,

wan bangun jer tido,
wan rase terubat rindu wan kat mak,
wan nk peluk lagi,
nk kucup dahi mak,
rindu nyeeeeeee...

mak,wan rase setakat ni jer lah,
wan harap mak tau wan tulis luahan ini,
mesti mak tersenyum kan,
teringat saat kita sekeluarga bersama,
makn bersama dan duduk tengok tv bersama.
mak terima kasih atas semua pengorbana mak,
kami akn ingt sampai bile2..

mak,kami berjanji,kami sekeluarga x akan berpisah,
ikatn kekeluargaan ini kami akan teguhkan,
kerana kami punya satu mak,satu ayah dri darah daging yang sama,
kami janji mak.

kami rindu mak...
selamanya...

AL-FATIHAH untuk mak sya...
TQ....







7 ulasan:

  1. xpe bro,,, itu lah y tpaksa mu hdapi,, aku nie, xtau lg cmna msa depan,,,,
    dugaan xtaukan mcm mana,,,

    BalasPadam
  2. azwe...
    azwe gn k.ya sma....
    so...
    kta yG hdup ne byK2 kN lh
    sdekah ayT Quran kpd mereka yG xde...
    uuhuhuh....
    trase k.ya bca bLog azwe....
    uhuuhuhuh

    BalasPadam
  3. mat;;;ko jngn ckp cmtu....insyaALLAH nsib ko baik....

    k.yaaa...tq bgi semngt..

    BalasPadam
  4. sedih bila jijah baca .... jijah pinjam link yer ...

    BalasPadam
  5. alfatihah.. sedeihlah luahan ni..

    BalasPadam
  6. juwe... b strong k. ak pon sama cam mu gak. n ak lagi rasai kehilangan mak mu dr mek ak.. sbb ak sempat kenal dye lama dr mek ak... n ak lagi sedih dr mu sbb masa kat hospital ak xsempat g minta maaf ngan mok su sbb masa tu ak takut nk tgk keadaan dye, xsanggup!!.. tp ak tak sedar masa tu yg ak mungkin xkan jumpa dye lg utk kali terakhir... n bila teringat je kat dia, ak rasa myesal sbb xmasuk jumpa utk terakhir kalinya. ak menyesal sgt sampai skang. n ble baca ni lg ak terasa.

    BalasPadam
  7. menitis air mata ini..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...